Інклюзивна чи спеціальна освіта. Що обрати?
Кожна дитина відповідно до здібностей, талантів, потреб є особливою. Сьогодні у закладах освіти створюються умови, орієнтовані на індивідуальні особливості кожної дитини. Зокрема, для дітей з особливими освітніми потребами формується відповідне освітнє середовище, яке сприяє розвитку дітей.
Якщо у родині є діти з особливими освітніми потребами (далі дитина з ООП), у тому числі з інвалідністю, ̶ вони можуть здобувати освіту у спеціальних закладах (класах, групах) або у закладах для дітей загального розвитку, в інклюзивних класах, групах.
У чому ж полягають особливості спеціальної та інклюзивної освіти
Ключові засади | Спеціальна освіта | Інклюзивна освіта |
Кількість дітей в класі/групі | До 12 | Не більше 20 для шкіл та не більше 15 для дошкільних закладів. З них дітей з ООП ̶ не більше 3 осіб |
Нозологія (вид порушення фізичного, розумового, психічного розвитку) | Всі діти з однією нозологією | Діти з ООП можуть мати різні нозології |
Корекційно-розвиткова допомога (це комплексна система заходів супроводження дитини з ООП у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень) | Години корекції входять до навчальних програм. Здійснюються, в основному, в першу половину дня відповідними фахівцями, які входять до штату закладу освіти і мають спеціальну освіту | У школах здійснюється здебільшого в позаурочний час. Кількість корекційних годин на тиждень від 3 до 8. Фахівці залучаються або зі штату працівників школи, або з інших організацій за трудовою угодою |
Супровід дитини | Штатної одиниці асистента вчителя/вихователя не передбачено | Передбачено 1 ставка асистента вчителя (25 годин на тиждень незалежно від кількості дітей з ООП у класі) та 1,0 ставка асистента вихователя для дошкільних закладів (36 годин на тиждень незалежно від кількості дітей з ООП у групі). За бажанням батьків до супроводу дитини з ООП впродовж дня можуть бути залучені самі батьки, особи, уповноважені ними, волонтери та працівники соціальних служб |
Освіта педагогічних працівників | Педагоги, які беруть участь в освітньому процесі у спеціальному класі (школі), мають відповідну спеціальну освіту. Для вихователів спеціальних груп (спеціальних закладів дошкільної освіти) обов’язковість спеціальної освіти не передбачено | Спеціальна освіта для педагогів, які залучені до освітнього процесу, не передбачена |
Оплата за харчування | Здійснюється за державні кошти упродовж всього періоду перебування дитини в закладі освіти | Для учнів з ООП, які навчаються в 5-11 класах, харчування здійснюється за державні кошти упродовж всього періоду перебування дитини в школі. (Всі учні 1-4 класів харчуються одноразово за бюджетні кошти) Оплата за харчування дітей з ООП у дошкільному закладі залежить від типу закладу, статусу дитини (наявності інвалідності), соціального статусу дитини, сім’ї |
Умови зарахування | Зарахування дітей з ООП до спеціальних закладів (класів) здійснюється за заявою батьків. Окрім обов’язкового пакету документів додатково подаються документи: -направлення Департаменту освіти і науки, молоді та спорту; - витяг з протоколу засідання ІРЦ; -індивідуальна програма реабілітації дитини-інваліда (для дитини з інвалідністю) До спеціальних груп закладів дошкільної освіти подається вище зазначений пакет документів, однак направлення районного управління освіти і витяг з протоколу засідання ІРЦ. | Зарахування дітей з ООП до інклюзивних класів/груп здійснюється на підставі заяви батьків. Окрім обов’язкового пакету документів додатково подається витяг з протоколу засідання ІРЦ. |
Уряд підтримує розвиток інклюзивної освіти та потреби кожної окремої дитини, про що свідчить факт надання субвенції з державного бюджету. За рахунок субвенції здійснюється оплата праці фахівців, які надають корекційно-розвиткову допомогу, та придбання спеціальних засобів корекції.
Інклюзивна освіта не є «викликом сьогодення», адже це освіта для кожної дитини та підтримка особливостей кожної людини.